home gastenboek   aquarellen Fotografie Nieuws Links Contakt
         
 

Op deze pagina vindt u een overzicht van een aantal veel voorkomende vragen bij het aquarelleren. Hier worden regelmatig nieuwe tips en handigheidjes toegevoegt...


Hoeveel kleuren kan ik het beste gebruiken?

Wat betekent de term "cold pressed" bij het papier?

Wat zijn de zogenaamde "gevaarlijke" kleuren?

Welke kleuren gebruik je voor een lucht?

Ik zou mijn kleuren wel wat dieper willen...

Wat is precies de outline techniek?

Hoe span ik strak een vel papier op en voorkom ik bobbels?



Naar pagina 1



 

Hoeveel kleuren kan ik het beste gebruiken?

Eerst even iets over het gebruik van kleuren... beperk zoveel mogelijk het aantal kleuren in je aquarel. Dit geeft vaak het mooiste resultaat. Met de drie primaire kleuren, geel, rood en blauw kunt u eigenlijk al een prima aquarel maken. Je hebt echt niet veel kleuren nodig. Probeer ook ייn kleur te laten domineren t.o.v. de andere kleuren. Meng de kleuren zoveel mogelijk op het papier en niet op het palet, zo hou je ze het helderst en krijg je mooie kleurschakeringen.
De kleuren moeten ook altijd een bepaalde samenhang hebben, zo krijg je evenwichtigheid in je aquarel, laat bijvoorbeeld iets van de kleur van de lucht ook in de voorgrondpartij terugkomen. Pobeer in je eerste wassing met helder frisse kleuren te werken, die kan je later altijd nog wat afzwakken en tracht zoveel mogelijk koele en warme kleuren te combineren, liefst naast elkaar, dat maakt het allemaal wat levendiger.



Wat betekent de term "cold pressed" bij het papier?

Voor goede resultaten heb je altijd de beste kwaliteit nodig , dit wordt vaak onderschat, ach papier is papier... maar dat gaat niet op. Ten eerste moet papier altijd zuurvrij zijn, dit om verkleuring etc. te voorkomen. Mijn eigen favoriete papier is van Arches cold pressed, dit heeft niet een niet zo grove structuur en is daarom ook goed te gebruiken voor details. Rough of papier met een duidelijk grovere structuur is ook heel fijn om mee te werken. Met de zijkant van je penseel, het zogenaamde "dry brush" effect, kan je bepaalde structuur aan je penseelstreken geven, dit werkt alleen als je op droog papier werkt uiteraard.
Hot pressed papier is zeer glad en zou ik persoonlijk nooit gebruiken, het lijkt wel of dit papier geen "ziel" heeft, de randen hebben ook de neiging om allemaal erg scherp te blijven. Zelf gebruik ik minimaal 300 grms qua gewicht, eerst goed laten weken en dan opspannnen op een stevig bord. Wat me wel opvalt dat als je met heel zwaar papier (600grms) de kleuren wat "valer" zijn dan bij het lichtere 300 grams papier, dit zal waarschijnlijk komen omdat het papier door z'n dikte een hele grote zuigkracht heeft.



Wat zijn de zogenaamde "gevaarlijke" kleuren?

Phatalo blue, alizarin crimson, indigo, pruisisch blauw zijn kleuren waar je heel voorzichtig mee moet zijn, als die eenmaal op je papier krijg je er zo nooit meer uit. Dit kan heel irritant zijn zoals bijvoorbeeld in een luchtpartij waar je met een stukje toiletpapier wat wolken eruit wilt zuigen. Zelf gebruik ik ze daarom ook liever niet, met uitzondering van Indigo voor het maken van heel donkere kleuren.

Terug naar boven



Welke kleuren gebruik je voor een lucht?

Dat ligt er natuurlijk aan wat voor stemming je je aquarel wilt geven. Ik gebruik zelf vaak raw sienna, met wat permanent rose, cobalt blue en wat chinees wit voor een vrij warme lucht. Natuurlijk speelt het seizoen ook een rol, voor een lente lucht zou je bijv. cerulean blue met wat cobalt blue kunnen gebruiken.
In de zomer is het blauw wat harder en dan zou je Ultramarijn en Cobalt kunnen gebruiken. In de winter als het wat neveliger is zou je een combiatie van Ultramarijn en gele oker kunnen gebruiken dus de wat meer grijzige tinten.

Tip: meng wat witte gouache door je kleur die je wilt gebruiken voor de lucht, dit geeft vaak wat meer volume aan de kleur en haalt het harde eraf, je krijgt een wat meer "atmosferische" tint, veel zachter. Ook uitstekend te gebruiken voor een nevel effect in combinatie met lichte kleuren of voor een mooie ochtendlucht waar de zon op het punt om door te breken.

Mijn ervaring is, maak je kleuren voor de lucht niet te donker, liefst wat aan de lichte kant. Dit geeft een bepaalde rust aan je aquarel zonder dat het gaat overheersen.


Terug naar boven



Ik zou mijn kleuren wel wat dieper willen...

De diepte van je kleuren hebben vaak te maken met de diverse wassingen die je over elkaar aanbrengt, maar drijf dit niet ver door, want anders raak je de transparantie kwijt. Zelf doe ik mijn aquarel na een aantal laagjes wel eens onder de "douche", dan spoel ik de bovenste laagjes er voorzichtig af, maar er blijft altijd wel iets van de kleur zitten. Dit laat ik goed drogen en dan begin ik weer nieuwe wassingen aan te brengen. Erg intensief dus, maar je krijgt wel hele mooie diepe kleuren. Plus dat alle kleuren mooi met elkaar verweven lijken.

Terug naar boven


Wat is precies de outline techniek?

Met de outline techniek ga je in feite een vorm wat meer nadruk geven. Maak de vorm is een beetje nat, wacht dan tot er iets van dat water verdampt is. Breng dan de kleur aan die de outline (rand) moet krijgen, wacht even en laat er dan een druppel of een wat waterige kleur op vallen, dit water gaat "bijten" en drukt de kleur meer naar de zijkant. Als de rand iets te hard is geworden of te opvallend kunt u hem met een bevochtigde penseel wat verzachten, best de moeite waard om te proberen.


Terug naar boven


Hoe verkom ik bobbels in het papier bij het opspannen?

Goed opspannen van je papier is voor veel mensen een terugkerend probleem. Het beste kan je het papier eerst een minuut of 5 in een bak water of bij groter formaat in de badkuip leggen. Zorg dat je papier goed nat is, hou het desnoods een tijdje onder water. Intussen knip je vast het tape op maat en leg je het bord waar je het papier op psant vast klaar, evenals een natte spons, zodat je snel kunt handelen, want hoe eerder het papier opgespannen is hoe beter.
Neem het papier uit het water en laat het een beetje afdruipen. Leg het papier voorzichtig op het bord en strijk het voorzichtig met de vochtige spons glad. Strijk vanuit het midden naar de zijkanten, zodat alle bobbels er uit zijn. Dan de truuk!! Alvorens je de tape aanbrengt, moet je de randen met een droge handdoek een beetje droog maken, zodat het ergste vocht er af is. Plak dan pas het papier met tape aan je bord vast. Dit doe je ook voor de andere twee kanten.
Mijn ervaring was, dat als ik niet eerst het randje waarop de tape komt iets droog maakte, dat door het natte papier het tape los laat... heel vervelend. Sinds ik deze truuk toepas, heb ik er geen last meer van en zit het papier superstrak op het bord...



Terug naar boven


Terug naar pagina 1