Ik
krijg meestal kringen als ik "nat in nat" schilder.
Hoe kan ik dit voorkomen?
Dit probleem ontstaat doordat u te snel weer op
een wassing verder werkt die nog niet geheel droog
is. Het beste moment om weer verder te schilderen
is het moment waarop de glans van het papier verdwenen
is. U kunt dit zien door het bord horizontaal
en op ooghoogte tegen het licht te houden. Let
op - dit vergt wel enige ervaring om hey juiste
moment in te schatten. Probeer er bij nat in nat
schilderen ook erg in te houden dat uw penseel
niet al te veel overtollig water bevat. Mocht
u per ongeluk toch een kring krijgen, geen nood,
mijn ervaring is dat je hem met de volgende wassing
meestal wel weer weg krijgt.
Wat
is voordeel van nat in nat schilderen?
Natte kleurwassingen geven
een aquarel net dat stukje extra wat een goede aquarel
zo aantrekkelijk maakt. Je kan er betoverende kleuren
mee bereiken. Probeer daarom ook zo veel mogelijk
de kleuren op het papier te mengen en laat ze zachtjes
ineenvloeien, je kan soms verteld staan van het
resultaat. Vooral voor luchten kan het prachtige
resultaten opleveren, maar ook voor muren, grassen
etc. Probeer zoveel mogelijk in één keer je wassing
op het papier te zetten, dit geeft de helderste
resultaten.
Hoe
kan ik het beste beginnen met mijn eerste laag?
Maak natuurlijk eerst
een goede tekening... daarover heen kan je een eerste
wassing zetten die de temperatuur (warm of koel)
van de aquarel sterk gaat beinvloeden. Bijvoorbeeld:
door een dunne eerste wassing met het transparante
raw sienna te gebruiken onstaat als het ware een
warme ondergloed. In de eerste wassing hoef je eigenlijk
niet echt rekening te houden met de tekening, het
is meer de onderlinge samenhang te bevorderen door
met kleurrijke nat in nat wassingen de kleuren over
je aquarel te laten vloeien. De details en contrasten
komen wel aan de orde in volgende wassing. Als je
dit gedaan hebt, moet je de laag wel goed laten
drogen. Probeer zoveel mogelijk gebieden te laten
verbinden, ook de schaduw gedeeelten.
Terug
naar boven
Hoe krijg
ik een "levendige" aquarel?
Probeer in je wassingen
altijd een soort variatie in je kleurmengingen te
maken en wissel harde en zachte randen met elkaar
af... m.a.w. ga nooit uit van één kleur in je wassing,
meng er altijd één of meerdere kleuren op het papier
door heen, al is het maar een druppeltje. Dit geeft
een veel levendiger resultaat. Harde en zachte randen
afgewisseld geven ook een levendig beeld, maar het
allerbelangrijkste zijn je toonwaarden, het zogenaamde
contrast (zie onder). Terug
naar boven
Mijn
aquarel ziet er zo krachteloos uit, hoe krijg ik
er meer "power" in?
Eigenlijk is het belangijkste
onderdeel van je aquarel niet zozeer de kleur maar
de toonwaarden of de contrasten. De licht-donker
partijen die het geheel in harmonie brengt. Het
beste is van tevoren een schetsje te maken waarin
u de belangrijkste lichte, donkere en middenpartijen
aangeeft. Probeer zoveel mogelijk de overeenkomende
partijen te groeperen voor een zo groot mogelijke
samenhang. Geef altijd één partij het overwicht,
dus nooit een gelijke verdeling van licht en donker.
Een goede manier om je aquarel meer "power" te geven
is om je lichte en donkere partijen naast elkaar
te zetten, die gaan elkaar dan versterken. Lichte
kleuren en tonen geven het geheel een wat meer vriendelijke
sfeer, terwijl overwegend donker tonen een meer
dramatische of dreigende sfeer geven.
Terug
naar boven
Ik
zou graag wat meer diepte in mijn landschap willen
hebben...
Je
moet er van uitgaan dat de kleuren naar de horizon
toe aanzienlijk koeler en minder zullen zijn, ze
neigen steeds meer naar de blauwige kant toe. Ook
de contrasten en details worden steeds minder. Het
wordt allemaal wat fletser en vager. De verte moet
je suggereren, je moet hier vooral geen details
gebruiken die bewaar he hoofdzakelijk voor de voorgrond
evenals als de warmste kleuren en contrasten. Probeer
van achteren naar voren te werken, met vrij lichte
tonen en op de voorgrond kunt u zich lekker uitleven
met grote contrasten en veel details of textuur.
Je kan dit beschouwen als ruimtelijk perspectief.
Je hebt natuurlijk ook het begrip lineair perspectief,
dit heeft meer te maken met parallelle lijnen die
naar elkaar toelopen (convergerende lijnen) in de
verte, samenlopen in een verdwijnpunt. Objecten
lijken kleiner naarmate ze verder weg staan.
Terug naar boven
Hoe krijg
ik een acceptabele compositie in mijn aquarel?
Ga beginnen met de plaatsing
van de horizon in de aquarel, plaats deze nooit
in precies in het midden, maar verdeel de aquarel
in drieen en kies voor een hoge horizon of een lage
horizon. Met een hoge horizon heeft u vrij spel
met het plaatsen van allerlei elementen aan te brengen
zoals een weg met een bocht die het oog door de
aquarel voert. Met een lage horizon ligt de nadruk
meer op de lucht. Dit maakt een meer ruimtelijke
indruk. De lucht gaat uiteraard een heel belangrijk
element in de compositie vormen.
Waar je verder goed op moet letten dat je aquarel
een soort van focus krijgt, dat is de plek waar
de meeste contrasten en details worden aangebracht.
Werk dit gedeelte zover mogelijk uit, op deze manier
wordt het oog hier naar toe geleid, laat de zijkanten
en hoeken van de aquarel daarbij zo vaag mogelijk,
anders leid dit alleen maar weer af.
Terug
naar boven
Wat is het beste materiaal om je papier op te spannen?
Als je pas begint met
aquarelleren zou ik aanraden om gewoon "aquarelbloks"
te gebruiken, niet te klein formaat. Let er wel
op, dat het papier van deze blokken aan 4 zijden
geplakt zijn, dit voorkomt het krom trekken en bobbelen
van het papier. Het papier kan dan tijdens het drogen
goed strak trekken.
Voor de wat gevorderden zou ik aanraden om een stuk boord te gebruiken waar je zelf het papier op spant. Zelf gebruik ik minimaal 10 mm watervast multiplex, wat ik aan beide zijden eerst goed schuur, daarna een aantal keren een beschermlaag met transparante lak geeft. Het voordeel is nu dat je nu ook beduidend groter formaten kan schilderen. Let wel, het opspannen met tape blijft altijd een wat lastig karwei, het kan wel eens fout gaan, zorg er daarom voor dat je goede aquareltape aanschaft.
Terug
naar boven
Naar
pagina 2
|