home gastenboek   aquarellen Fotografie Nieuws Links Contakt
         
 

Op deze pagina vindt u een overzicht van een aantal veel voorkomende vragen bij het aquarelleren. Hier worden regelmatig nieuwe tips en handigheidjes toegevoegt...

Ik krijg meestal kringen als ik "nat in nat" schilder. Hoe kan ik dit voorkomen?

Wat is voordeel van nat in nat schilderen?

Hoe kan ik het beste beginnen met mijn eerste laag?

Hoe krijg ik "levendige" aquarel?

Mijn aquarel ziet er zo krachteloos uit, hoe krijg ik er meer "power" in?

Ik zou graag wat meer diepte in mijn landschap willen hebben...

Hoe krijg ik een acceptabele compositie in mijn aquarel?

Wat is het beste materiaal om je papier op te spannen?


Naar pagina 2



 

Ik krijg meestal kringen als ik "nat in nat" schilder. Hoe kan ik dit voorkomen?

Dit probleem ontstaat doordat u te snel weer op een wassing verder werkt die nog niet geheel droog is. Het beste moment om weer verder te schilderen is het moment waarop de glans van het papier verdwenen is. U kunt dit zien door het bord horizontaal en op ooghoogte tegen het licht te houden. Let op - dit vergt wel enige ervaring om hey juiste moment in te schatten. Probeer er bij nat in nat schilderen ook erg in te houden dat uw penseel niet al te veel overtollig water bevat. Mocht u per ongeluk toch een kring krijgen, geen nood, mijn ervaring is dat je hem met de volgende wassing meestal wel weer weg krijgt.



Wat is voordeel van nat in nat schilderen?
Natte kleurwassingen geven een aquarel net dat stukje extra wat een goede aquarel zo aantrekkelijk maakt. Je kan er betoverende kleuren mee bereiken. Probeer daarom ook zo veel mogelijk de kleuren op het papier te mengen en laat ze zachtjes ineenvloeien, je kan soms verteld staan van het resultaat. Vooral voor luchten kan het prachtige resultaten opleveren, maar ook voor muren, grassen etc. Probeer zoveel mogelijk in één keer je wassing op het papier te zetten, dit geeft de helderste resultaten.



Hoe kan ik het beste beginnen met mijn eerste laag?

Maak natuurlijk eerst een goede tekening... daarover heen kan je een eerste wassing zetten die de temperatuur (warm of koel) van de aquarel sterk gaat beinvloeden. Bijvoorbeeld: door een dunne eerste wassing met het transparante raw sienna te gebruiken onstaat als het ware een warme ondergloed. In de eerste wassing hoef je eigenlijk niet echt rekening te houden met de tekening, het is meer de onderlinge samenhang te bevorderen door met kleurrijke nat in nat wassingen de kleuren over je aquarel te laten vloeien. De details en contrasten komen wel aan de orde in volgende wassing. Als je dit gedaan hebt, moet je de laag wel goed laten drogen. Probeer zoveel mogelijk gebieden te laten verbinden, ook de schaduw gedeeelten.

Terug naar boven


Hoe krijg ik een "levendige" aquarel?

Probeer in je wassingen altijd een soort variatie in je kleurmengingen te maken en wissel harde en zachte randen met elkaar af... m.a.w. ga nooit uit van één kleur in je wassing, meng er altijd één of meerdere kleuren op het papier door heen, al is het maar een druppeltje. Dit geeft een veel levendiger resultaat. Harde en zachte randen afgewisseld geven ook een levendig beeld, maar het allerbelangrijkste zijn je toonwaarden, het zogenaamde contrast (zie onder).

Terug naar boven


Mijn aquarel ziet er zo krachteloos uit, hoe krijg ik er meer "power" in?

Eigenlijk is het belangijkste onderdeel van je aquarel niet zozeer de kleur maar de toonwaarden of de contrasten. De licht-donker partijen die het geheel in harmonie brengt. Het beste is van tevoren een schetsje te maken waarin u de belangrijkste lichte, donkere en middenpartijen aangeeft. Probeer zoveel mogelijk de overeenkomende partijen te groeperen voor een zo groot mogelijke samenhang. Geef altijd één partij het overwicht, dus nooit een gelijke verdeling van licht en donker. Een goede manier om je aquarel meer "power" te geven is om je lichte en donkere partijen naast elkaar te zetten, die gaan elkaar dan versterken. Lichte kleuren en tonen geven het geheel een wat meer vriendelijke sfeer, terwijl overwegend donker tonen een meer dramatische of dreigende sfeer geven.

Terug naar boven


Ik zou graag wat meer diepte in mijn landschap willen hebben...

Je moet er van uitgaan dat de kleuren naar de horizon toe aanzienlijk koeler en minder zullen zijn, ze neigen steeds meer naar de blauwige kant toe. Ook de contrasten en details worden steeds minder. Het wordt allemaal wat fletser en vager. De verte moet je suggereren, je moet hier vooral geen details gebruiken die bewaar he hoofdzakelijk voor de voorgrond evenals als de warmste kleuren en contrasten. Probeer van achteren naar voren te werken, met vrij lichte tonen en op de voorgrond kunt u zich lekker uitleven met grote contrasten en veel details of textuur. Je kan dit beschouwen als ruimtelijk perspectief. Je hebt natuurlijk ook het begrip lineair perspectief, dit heeft meer te maken met parallelle lijnen die naar elkaar toelopen (convergerende lijnen) in de verte, samenlopen in een verdwijnpunt. Objecten lijken kleiner naarmate ze verder weg staan.

Terug naar boven



Hoe krijg ik een acceptabele compositie in mijn aquarel?

Ga beginnen met de plaatsing van de horizon in de aquarel, plaats deze nooit in precies in het midden, maar verdeel de aquarel in drieen en kies voor een hoge horizon of een lage horizon. Met een hoge horizon heeft u vrij spel met het plaatsen van allerlei elementen aan te brengen zoals een weg met een bocht die het oog door de aquarel voert. Met een lage horizon ligt de nadruk meer op de lucht. Dit maakt een meer ruimtelijke indruk. De lucht gaat uiteraard een heel belangrijk element in de compositie vormen.
Waar je verder goed op moet letten dat je aquarel een soort van focus krijgt, dat is de plek waar de meeste contrasten en details worden aangebracht. Werk dit gedeelte zover mogelijk uit, op deze manier wordt het oog hier naar toe geleid, laat de zijkanten en hoeken van de aquarel daarbij zo vaag mogelijk, anders leid dit alleen maar weer af.


Terug naar boven


Wat is het beste materiaal om je papier op te spannen?

Als je pas begint met aquarelleren zou ik aanraden om gewoon "aquarelbloks" te gebruiken, niet te klein formaat. Let er wel op, dat het papier van deze blokken aan 4 zijden geplakt zijn, dit voorkomt het krom trekken en bobbelen van het papier. Het papier kan dan tijdens het drogen goed strak trekken.
Voor de wat gevorderden zou ik aanraden om een stuk boord te gebruiken waar je zelf het papier op spant. Zelf gebruik ik minimaal 10 mm watervast multiplex, wat ik aan beide zijden eerst goed schuur, daarna een aantal keren een beschermlaag met transparante lak geeft. Het voordeel is nu dat je nu ook beduidend groter formaten kan schilderen. Let wel, het opspannen met tape blijft altijd een wat lastig karwei, het kan wel eens fout gaan, zorg er daarom voor dat je goede aquareltape aanschaft.


Terug naar boven


Naar pagina 2