home gastenboek   aquarellen Fotografie Nieuws Links Contakt
         
 

Op deze pagina vindt u een aantal tips over het gebruik van kleuren, de kleurencirkel en mijn eigen kleurpalet.

Mijn kleurenpalet

Kleuren mengen

Kleurencirkel




 
Mengen
Meng de kleuren het liefst op het papier, dit geeft de helderste en mooiste kleuren. Vermijdt het mengen van meer dan twee kleuren tegelijk!
Alleen vind ik het altijd jammer dat zodra de verf droogt je toch altijd iets van die helederheid verliest van toen de verf nog nat was, het droogt altijd vrij mat op. Hou er ook rekening mee dat de verf altijd lichter opdroogt, dus hou daar rekening mee met donkere partijen!

Zelf probeer ik altijd een zo beperkt mogelijk aantal kleuren te gebruiken in m'n aquarellen bijv. een pallet wat hoofdzakelijk bestaat uit aardkleuren zoals burnt sienna en vooral gele oker, aangevuld met een aantal blauwen zoals ultramarijn en het zachtere cobalt blauw. Verder is alizarin crimson ook een niet te ontbreken kleur. Waarmee u met ultramarijn een prachtig en zuiver paars kunt mengen, doe er nog wat burnt sienna doorheen en je krijgt een mooie diepbruine kleur.
Door het beperkte palet onstaat er meer een eenheid in de aquarel.
 



Verbeter uw aquarel

Het schilderen

Materiaal

Favoriete Aquarellisten

Favoriete Aquarel sites

Boeken

Veel gestelde vragen

Diverse demonstraties
 
Mijn persoonlijke kleurpalet:
In mijn palet komen o.a. onderstaande kleuren voor:

Alizarin Crimson:
Deze kleur gebruik ik vaak in mengingen met Ultramarijn en Burnt Sienna. Eerst meng ik ultramarijn en alizarin crimson tot een krachtig violet en dan meng ik er wat burnt sienna er door heen, een prachtig warm paarsachtig bruin is het resultaat! Heerlijke combinatie... Wel een ietwat gevaarlijke kleur, spaarzaam gebruiken.

Ultramarijnblauw:
Prachtige kleur, transparant, mag niet ontbreken in het basispalet. Prachtige grijzen gemengd met een aardkleur zoals burnt sienna. Warmblauwe kleur, dit betekent dat je er een helder paars mee kan mengen met bijvoorbeeld Alizarin Crimson.

Burnt Sienna:
Een warme aardkleur, goed te mengen met Ultramarijnblauw en Cobaltblauw voor mooie grijstinten. Deze kleur mag eigenlijk niet ontbreken in je kleurpalet. Ook te verkrijgen door Alazarin Crimson en Indian Yellow te mengen.

Raw Sienna:
Warme aardkleur, zeer transparant, zeer goed te gebruiken als eerste laag maar wel zo dun mogelijk op brengen voor de mooiste effecten.

Witte gouache (Talens)
Dekkende kleur die heel goed te gebruiken is voor lichte partijen of voor correctie, je kan er ook heel goed een soort nevel (mist) effect mee krijgen voor bijvoorbeeld de horizon.

Verder gebruik ik de laatste tijd nog wel eens witte soft pastel om het geheel enigszins te verzachten en meer sfeer te creëren, ook weer spaarzaam gebruiken!


Als aanvulling wil ik nog wel eens onderstaande kleuren gebruiken:

Brown madder:
Zit qua tint vlak tegen het alizarin crimson aan, wel iets warmer. Goed te mengen met gele oker of raw sienna voor een mooie warme kleur die erg zuiders aandoet.

Burnt Umber:
Een warme aardkleur ook weer zeer goed te mengen met Ultramarijn blauw voor mooie grijzen en donkere tinten. Wees er enigszins voorzichtig mee, heeft de neiging om "dood" te slaan.

Raw Umber:
Als je groen wilt mengen, mag deze kleur niet ontbreken... voor de rest een beetje sombere kleur.


Gele oker:
Qua tint te vergelijken met Raw Sienna, maar erg dekkend, ietwat moeilijk te mengen, wel met wat Alizarin Crimson of witte gouache om het meer volume te geven.

Indian Yellow:
Prachtige warme kleur, heel goed te mengen. Ik gebruik de Rowney verf vanwege zijn transparantie. Zeker één van mijn favoriete kleuren.

Mauve:
Gemengd met Alizarin Crimson krijg je een prachtig paars. Ik gebruik het ook vaak in een menging met Phatalo blauw en Indian Yellow, vooral ook voor luchtpartijen. Ook gemengd met ultramarijn krijg je een mooi donker violet.


Indigo:
Koel donker blauw, goed te gebruiken voor de donkere partijen bijvoorbeeld gemengd met burnt umber en cadmium red.

Phatalo blue:
Koel blauw, zeer transparant, laat zich goed mengen met diverse kleuren, maar let op, wel een gevaarljke kleur... eenmaal op gebracht laat deze kleur zich niet meer wegwassen. Wees voorzichtig!

Permanent rose:
Mooie roze kleur, heerlijk om te mengen met cobalt, mauve, phatalo blue (paars), transparant.

Naples Yellow
Dekkende kleur die heel goed te gebruiken is voor luchten, maar moeilijk te mengen is met andere kleuren, behalve chinees wit. Doet het goed om een soort van ochtendnevel te krijgen.

Gewoon het wit van het papier
Is eigenlijk geen kleur, maar wel heel belangrijk, probeer altijd wat wit uit te sparen in je aquarel, geeft vaak een fris uistraling. Persoonlijk vind ik dit één van de moeilijkste kleuren, maar wel heel mooi!



Terug naar boven


   
Kleuren mengen
Om het kleuren mengen enigszins onder de knie te krijgen, heb ik in een grijs verleden overzichten gemaakt op grote vellen aquarelpapier met daarop vakjes getekend en diverse kleurmengingen, gemaakt van alle kleuren die ik toen in m'n bezit had.
Het geeft niet alleen een goed beeld wat bepaalde kleuren met elkaar doen, maar het is ook een handig naslagwerk voor als u later twijfelt over een bepaald mengsel.

Let wel, het is meer een leidraad, vaak kan de menging toch anders uitvallen die u in eerste instantie op het vel krijgt, dit komt doordat de menging sterk afhankelijk is van de hoeveelheid verf die van u een bepaalde kleur gebruikt...

Klik op een vel voor een overzicht in het groot... (850x1130, 180 kb)
 
 

Terug naar boven

   
Kleurencirkel



Primaire en secundaire kleuren:
Je kunt de kleuren onderverdelen in primaire en secundaire kleuren. De primaire kleuren zijn geel, rood en blauw. Deze kleuren kan je niet mengen. Als je deze kleuren gaat mengen krijg je secundaire kleuren.

Complementaire kleuren:
Complementaire kleuren zijn de kleuren die in de kleurencirkel tegenover elkaar staan.
Rood is het complement van groen, geel van violet en blauw van oranje. Een heel levendig resultaat in een aquarel krijg je door complementaire kleuren zoveel mogelijk naast elkaar te plaatsen. Ook kun je een kleur die te fel is "neutraliseren" door iets van de complementaire kleur er door te mengen.

Warme en koele kleuren:
Koele kleuren zijn blauw, violet en groen. Let op! Het gebruik van warme en koele is van grote invloed op de menging. Zo zal je nooit een helder paars krijgen als een warm blauw zoals Ultramarijn blauw mengt met een warm rood zoals Cadmium rood, dit geeft geen helder resultaat, kies dan liever een koel rood als Alazarine Crimson voor een helder resultaat.

Hoe is dat te verklaren? Nou heel simpel, in Ultramarijn zit wat rood en Alizarine Crimson neigt ook wat naar rood, dus zij liggen vrij dicht naast elkaar op de kleurencirkel. Cadmium rood neigt meer naar geel, zoals je kon lezen zijn geel en violet complementair van elkaar, vandaar dat het geen helder resultaat geeft.


Terug naar boven