home gastenboek   aquarellen Fotografie Nieuws Links Contakt
         
 

Op deze pagina vindt u een aantal tips waarmee u het resultaat van uw aquarel kunt verbeteren.

Verbeter uw aquarel

Het schilderen

Materiaal

Passe partout snijden (inlijsten)

Favoriete Aquarellisten

Favoriete Aquarel sites

Boeken

Veel gestelde vragen

Kleurgebruik

Mijn persoonlijke kleurpalet

Diverse demonstraties

Voorbeelden

Werken met een spons

Aquarel filmpjes op YouTube


Zomer tip!!



Ga eens met zomerse temperaturen lekker in de tuin schilderen of elders buiten in de open lucht, ik vind het zelf echt een verademing... je verf droogt perfekt op en heerlijk snel (zie tips: werken met spons). Veel sneller dan binnen, voordeel is ook dat je sneller aan je aquarel kan werken. Probeer wel in de schaduw te blijven... Doen!!


 
Allereerst het passepartout. Koop een goed passepartout mes inclusief stalen lineaal, met dit mes kunt u op een eenvoudige manier professionele passe partouts in een hoek van 45 graden snijden. U tekent op de achterkant van de aquarel de binnenmaat van je aquarel, en aan de hand van het streepje op het mes kunt u hem perfekt uitsnijden. Een kind kan de was doen.

Iedereen kent het probleem van de "bobbels" in een ingelijste aquarel, dit is eenvoudig te verhelpen. Bevestig twee plakbandjes op de hoeken aan de bovenkant van de aquarel, dit plakband laat je een stukje uitsteken. Hierboven op leg je voorzichtig het passe partout, met een zacht doekje druk bij de hoeken op de plakbandjes. Dit is uitsluitend bedoeld om de positie van de aquarel in het passepartout goed te krijgen.
Keer het passe partout om en breng aan twee zijden vochtig aquarel tape aan op de aquarel en passe partout, maak met een vochtige spons de achterkant van de aquarel een beetje nat, bevestig dan op de andere twee zijden het aquarel tape. Door de spanning op het papier van het drogen trekt de aquarel mooi strak.
Het is wel zaak dat u de aquarel gelijk in de lijst doet, want anders zou door de spanning het passe partout krom gaan staan.

Resultaat, een prachtig strakke aquarel zonder bobbels of rimpels in de lijst. Dit geeft uw presentatie van uw werk een veel betere indruk.

Let er wel op, dat u er voor zorgt dat u behoorlijk stevig passepartout karton gebruikt vanwege de spanning die er op komt te staan.
Veel succes!!

Kijk verder op inlijsten...
 
 
Verbeter uw aquarel
Allereerst: wat is het geheim van een goede aquarel?
Probeer zoveel mogelijk het geheel te overzien en te denken in vormen, contrast, kleuren, diepte en sfeer.



Let op: het hoeft beslist niet allemaal te realistisch te zijn, probeer niet al te gedetailleerd te werken, juist het tegenovergestelde geeft vaak veel betere resultaten... daar ben ik eerlijk gezegd zelf ook nog niet zolang achter gekomen, het duurt gewoon heel lang voor dat je dat stadium bereikt.
Je moet de aquarel ook niet "te" perfekt willen maken, dus niet al te zeer binnen de lijntjes blijven (beginnersfout), het moet juist de indruk geven dat het allemaal heel spontaan geschilderd is, vaak geeft dit een veel beter effect dan dat al te strakke geschilder, dus laat er maar gerust wat fouten insluipen, die je overigens wel zelf kan ensceneren. Het is juist heel erg leuk de verf het werk te laten doen en heel erg verrassend wat waterverf voor effecten teweeg kan brengen.

- hoe begin je aan een aquarel...
Laat eerst je papier even in z'n geheel ondergedompeld in water weken, dan kan het water er volledig in trekken, span het dan vervolgens op het bord (zie onder bij Materiaal) en laat het een nacht en een dag drogen. Je zal zien dat je papier dan strak op het bord komt te zitten, wat heel fijn is tijdens het schilderen, dan gaat het papier niet bobbelen.



Ik zelf werk altijd aan meerdere aquarellen tegelijk... het voordeel hiervan is, dat de ene aquarel goed kan drogen, terwijl je aan de andere gewoon verder werkt, want houdt er erg in dat als je een laagje geschilderd hebt je het beter eerst goed kan laten drogen, zo blijven de kleuren schoon en transparant. Let wel, als je eenmaal een partij opgezet hebt, blijf er dan af! - eerst laten drogen alvorens er verder aan te werken, ook al is het niet goed!!




Materiaal...
Als papier gebruik ik Arches 300 grs cold fin grain papier (Cold pressed). Arches papier is duidelijk mijn favoriete papier, sterk en altijd goed te bewerken. 300 grs vind ik zwaar genoeg, geeft heldere kleuren en werkt fijner dan het 600 grs papier. Het nadeel van het 600 grs papier vind ik de zeer grote zuigingskracht van het papier wat de kleuren nadelig beinvloed.
Verder gebruik ik nooit blokken papier, altijd losse vellen.

Voor ik het papier opspan spoel ik het altijd even goed nat onder de douche (voor en achter) of leg het even in de badkuip, het papier is dan volledig doorweekt met water. Leg het papier voorzichtig en recht op een bord en verwijder met een natte spons alle "bobbels'.

Alvorens ik het aquareltape erop plak, veeg ik eerst voorzichtig met een droge handdoek het randje van het papier glad en droog, waarna ik dan het aquareltape voorzichtig er op plak. Hierdoor heeft het plakband niet meer de neiging om los te laten, tijdens het drogen. Door het goed opspannen zal je zien dat je nu tijdens het schilderen altijd een mooi en strak oppervlak zonder bobbels houdt.



Het papier span ik op watervast multiplex. Dit heb ik heel goed geschuurd en daarna zet ik er een beschermende lak over heen, na het eerste laagje lak weer even licht schuren en dan de definitieve beschermlaag er op zetten.

Als verf moet je altijd een goede kwaliteit verf nemen zoals Windsor & Newton of Rowney. Dit is ook zeer belangrijk voor de "lichtechtheid" van de verf en die is bij een professionele verf nu eenmaal beter.

Voor mij is de aquarelverf van Windsor & Newton (artist quality) absoluut de beste verf met heldere transparante kleuren en beste lichtechtheid. Ga niet bezuinigen met de aanschaf van verf zoals met goedkopere studie kwaliteit, je ziet het gwoon af aan het resultaat en de houdbaarheid, dit geldt ook voor het papier uiteraard.
Let op: hang een aquarel nooit in de volle zon, want dan verbleken de kleuren!

Terug naar boven




  Het schilderen...
Probeer je onderwerp zo goed mogelijk te tekenen en begin met de eerste laag op te brengen. Ga er vanuit dat je je aquarel nooit in één keer kan schilderen. Verschillende laagjes moeten eerst drogen alvorens je verder kan gaan (zie onder).



- de eerste laag...
Deze eerste laag is heel belangrijk, want die gaat de sfeer van je uiteindelijke aquarel grotendeels bepalen... bijvoorbeeld begin je met warme kleuren (raw sienna... zoals in bovenstaande afbeelding) dan zal het eindresultaat een warme indruk geven. Begin je daarentegen met vrij koele kleuren, dan zal het geheel een vrij koele indruk blijven houden.
Dus bedenk van te voren goed wat je wil en heel belangrijk, wat voor sfeer je in de aquarel wilt hebben. Ik zelf vindt de sfeer vaak het belangrijkste van de aquarel want die werkt op je gevoelens als je begrijp wat ik bedoel.
Tip: laat de verf het werk doen, dus neem lekkere heldere kleuren die transparant zijn, zoals ultramarijn, alizarin crimson, burnt sienna en raw sienna en laat ze vloeien over je papier.

Ga met je eerste laag vrij losjes te werk, je hoeft niet persé binnen de getekende lijntjes te blijven maar verdeel de aquarel in verschillende delen, die je met zo helder mogelijk kleuren gaat op zetten. Let op: laat je niet al te zeer beinvloeden door de foto of het onderwerp, denk in toonwaarden en niet al te zeer in details. Probeer wel wat wit moet blijven alvast open (wit) te houden.

- de tweede laag...
Met de tweede laag ga je voornamelijk het contrast en contouren bepalen, dus licht tegen donker partijen. Let op: leidraad is als volgt te schilderen... licht, donker, licht, licht, donker, dus een lichte partij krijgt meer accent tegen een donkere partij.
Probeer niet al te veel middentonen te gebruik... dit gaat vaak ten koste van de dynamiek van de aquarel. Probeer nog niet al te veel in details te denken dat komt pas in de volgende laag... en nogmaals, blijf "losjes" schilderen, denk om de spontaniteit!

- de derde laag...
Geef meer vorm aan de verschillende delen en vormen, door middel van meer pigment gebruik en donkere partijen, zodat er steeds meer diepte onstaat... hou wel het geheel in het oog!

- de vierde laag...
In deze laag ga je voorzichtig en gedoceerd de details aanbrengen om bepaalde delen van de aquarel te accentueren. Probeer geen details aan de randen van de aquarel aan te brengen, dit leidt het oog vaak naar de verkeerde weg. Breng ook geen details in de "verte" aan, dit gaat vaak ten koste van de diepte in de aquarel. Om diepte te krijgen moeten de kleuren in de horizon zowieso wat koeler gehouden worden. Koele kleuren wijken namelijk naar achteren...

- penseelwerk...
Probeer je penseelstreken te varieren met "harde" randen en "zachte" randen, dus laat op sommige plekken wat "wegvloeien" van je verf etc. deze afwisseling geeft vaak ook een wat spontaner effect op het geheel.

- harmonie...
Probeer door je kleur gebruik een harmonie in je aquarel te scheppen, dus stem je kleuren op elkaar af en ga niet al te veel kleuren gebruiken, een bescheiden palet is het beste, bedenk van tevoren goed wat voor kleuren je wilt gaan gebruiken in je aquarel (zie kleuren), dit is heel belangrijk voor de sfeer en het geheel.

- tot slot...
  • probeer niet al teveel te detailleren, dit is vaak veel spannender om naar te kijken, d.m.v. suggestie kan je vaak veel meer bereiken
  • probeer altijd zo "helder" mogelijk spoelwater te gebruiken, dit vanwege de helderheid van je kleuren.
  • licht en donker partijen naast elkaar versterken elkaar, geeft veel meer dynamiek in je aquarel.
  • probeer een accent in je aquarel aan te brengen waar het oog naar toe getrokken wordt van de toeschouwer, dus een bepaald gedeelte (focal point) wat meer details geven, de helderste kleuren te geven, het meeste contrast etc.
  • wat ik zelf ervaren heb is dat één van de moeilijkste onderdelen van het aquarelleren is het omzetten van de schakel in je hoofd van het realistisch willen weergeven van bijv. een foto, is het over de drempel stappen naar het beeld wat je eigenlijk in je hoofd hebt, dus meer je eigen artistieke gevoel de vrijheid geven.
    Je bent gauw geneigd bijvoorbeeld een boom ook zodanig als boom te schilderen, terwijl als je juist meer "suggestief" gaat werken het beeld meer aan kracht gaat winnen.
    Verbeeldingskracht daar gaat het om, dus durf te schilderen en fouten te maken - het hoeft allemaal niet precies de werkelijkheid te zijn! Na verloop van tijd zie je dan langzaam een eigen stijl ontstaan en dan wordt het echt leuk!
Terug naar boven